ASSALAMUALAIKUM SEMUA, SELAMAT DATANG

29 April 2011

Bugis itu Palopo?

Assalamualaikum everyone!


Pekabar sume? Ari ni ok lagi ek..baguslah.. bila dah hati senang oklah tu. korang try tengok entri aku tok akhir2 ni, mesti pelik kan.. awat la minah ni wat sampai sehari 10 entri..wawawa..korang faham x betapa boringnya dok dlm istana batu ni. Ibarat menunggu flight air asia yang delay tau x?.. Lepas sorang, sorang g balek. Then sorang lagi..Pas tu turn aku la plak..so, welcome home anakku!

Aku balek kampung tercinta 15 mei ni..esoknye 16 mei Hari Guru. Ingat nak sambut jgk..apakan daya tiada title itu. hahaha. So, ari ni aku nak cita ckit pasal adat Bugis. I am Bugiser...erkkk! tercekik mak dengar, knp pelik sgt~

Korang pun da maklum kan? Aku bangsa bugis, tapi aku suku Palopo. Actually bugis ngan Palopo ni xsama. Start dari adatnye, bahasa n loghatnya, pantang larangnya n so n so lagi la..Tapi, dsebabkn yang ada kat Malaysia ni paling besar adalah suku Bugis, so Palopo pun dikategorikn lah sebagai Bugiser..Alah, mksdnya bernaung la kat bawah jembatannya tu..ha.da start nak melalut.

Aku suka nak share pakaian pengantin adat kitorang. Baju aku baju adat kitorang la yang unik, sbb tak sama ngan yang lain. Padahal sume pun unik kan..hehe k, yang ni baju pengantin perempuan...

Ni baju adat namanya

Cun x? Yang putih2 kt rambut tu cotton buds sbenarnye, tpi if yang bertudung dia xpakai la. Nak cocok tang mana kan? hehe, pastu yg itam kat dahi pmpn tu aku tak ingat namenye ape. Tapi memang susah nak tanggal la.(kot).

yang ni plak baju pengapit, ada pengapit kanak2..cute kan dorang..Nama baju ni BAJU BODO. Jgn terkejut, memang nama dia baju bodo. Aku ingat lagi, dlu aku penah jadi pengapit. Tapi aku xmo pakai baju tu sbb nama baju da Bodo, mau nya aku tak x pakai. hehe,

 Ololo..tomey2

 Pengapit Cik Akak

Baju Bodo versi bertudung

Adik aku penah jadi pengapit, cute uolls..nak tgok??

adikku yang pakai baju putih tu, ha..tembam2 nyo la dia...

if nak tau dengan lebih lanjut sal adat bugis baca neh :http://www.weddingku.com/traditional/tradition.asp

Seterusnya nak tunjuk gak baju adat jawa..


Bunga apa tah nama tu..

garang siot!
Rambut aje da berat kot.



Dan begitu la seterusnya.(da mula dtg malas tu). ok, sekarang aku nak g cite pasal makanan plak...If bugis dorang sebut KAPURUNG, if palopo, kitorang sebut BUGALU. HA?Amende yang aku sebut ni?? hey, ni makanan la...Tau tepung kanji x? Ha tu la dia...Ala2 sup la kalo kat sini, yummy..meh aku tunjuk neh...

ni b4 dia di'gulung'. Gulung guna chopstik tu. Nampk? ni tepung kanji tmbah air panas, pastu kena
make sure dia xkeras sgt. Paling best bila dia da jd cam gam. jernih je.
Ni Laok dia ada sayo..cam jantung pisang, pucok ubi, kacang jagong, ayam etc.


DA SIAP!!! 
 Ha..sapa tahan pedas leh la campurkn selesung dalam ni, tapi aku tak..Sebab aku xreti makan pedas, even lam family pun aku sorang je xmkn pedas. Adik aku mkn pedas..huhuhu, malu siot. 

Cerita sal makanan ni yang aku lemah ni. Lapa da....seb bek ada orang sedekahkn megi ngan makanan ringan kat aku..haha, leh la lepak skit. Dah..Dah..Sekian aje tok minit dan saat ni..if aku bosan akan ada la yang menyusul. Tata..

p/s: semoga selamat sampai..Hati2.




1 ulasan:

  1. slm cik widad....tahniah anak palopo...bukan bugis...susah sgt nak dpt kan info bangsa palopo..dah puas Google tp x banyak info

    BalasPadam