ASSALAMUALAIKUM SEMUA, SELAMAT DATANG

28 April 2011

Formula Bahagia


Assalamualaikum semua...

Ari ni ari Jumaat, kolej aku da makin sunyi da. Rumet aku pun da kosong da katelnya. Aku?? ketas exam terabur kt lantai, baju begantung rah penjan, beg2 aku ya nang kedak apa jak..terabo alu jak..

senyap! azan da.. 3 minit kemudian,

ok sambung... cita apa td? kolej ha, ok3..apa kaitan kolej ngan bunga tu? xde kaitan pun.. saja je nk letak bunga tu. aku nak kasi kat pengetua kolej aku..hak!hak!hak! yela, 3 tahun aku kt UKM, alhmdulillah dia xbuang aku dr kolejnya. nah amek la bunga ros ni ye Dr.

K, fuuhhh~ yang td tu bukan cerita sebenar.. Aku nak pesan sesuatu kepada seseorang yang banyak bantu aku masa kat UKM ni.

Sejak kenal dia, dia jadi penjaga a.k.a pak guard aku..hahaha, eh dok dok..gurau meta. Dia yg slalu ingatkn aku buat assigment, jgn tangguh2. Wat terus.. Dia ingatkan aku setiap kali solat, wlpn aku slalunya da solat dlu dari dia, tak pun suboh. Sgt ajaib bila dia yg kejut aku dlu. Besanya aku yg awal, dia solat gajah je.. hihihi, 

Tym aku wat tesis, dia la yg jadi penyelia aku yang no.2. Sentiasa update tesis aku, da buat smpai mana? da jmp penyelia? bila nak anta bab 4? Hmmm...TQ my friend+boy...syukran 4 ur help.


Lepas ni, da tak da la nak nyusahkan dia lagi. Da tak da geng nak gadoh lagi. Da tak da orang nak di usik, nak dengar sora dia yang sumbang tu... 

Zaman study aku da lepas. Dia lom lagi... pesan aku....dalam kita nak mencipta sebuah masa depan yang cemerlang, masa depan yang bahagia, kena ada cara, strategi, dan usaha. 

---> 1st, tgok cermin. Perhatikan muka kita ada tak tanda2 orang beriman. Cuba fikir balek, berapa banyak dosa dan maksiat yang kita lakukn sama ada sedar atau xsedar. Cukup x segala ilmu yang kita ada untuk jadi dasar dalam pembinaan sebuah keluarga kelak? Jika belum, harus ada cara utk dapatkn mana yg kurang. Cena?? Usaha la, datangi gurumu, bukan guru mendatangi kamu.

---> then, bina peribadi dan akhlak masing2. Cari mana yang kurang dlm diri masing2. apa yang kurang, tambah la garam kit..eh, ni masakan. If kita nak anak/isteri/suami yang soleh/solehah..macam na nak dpt? jawapannya ada pada diri masing2.. bergantung pada diri masing2 juga. tau tak cena? yeppp~ HATI. If kita nak hati yang bersih, amalan yang baik diterima Allah. maka mulakanlah dengn bina akhlak yang baik, peribadi yang disenangi semua . ok?

---> Last, disiplin n konsisten dalam mengamalkannya. Kata orang, if nk berubah mudah je, tapi nak kekalkn ia pd momentum yg sama tak semudah itu. Sebab tu perlu disiplinkan diri. Contohnya, kita nak hafal Surah Al-Baqarah, baca sekali memang tak dapek la den nak nolong. Melainkan kita disiplinkn diri dengan baca setiap hari pas solat, ulang..ulang..ulang..ulang..ulang..Ulang sampai hafal. Begitu la jgk dgn life kita. If kita nak capai bahagia, disiplinkn diri sndiri dl.

erm...da ckup tok takat ni. bebel ape tah ni.
(kepada yang tersayang, jaga diri elok2.)..
mari perbaiki diri masing2..semoga pertemuan seterusnya mematangkan diri kita dan bersedia ke alam seterusnya. 

Saya tunggu Kamu,...di...airport! 


Ma'assalamah wa ilalliqo'




Tiada ulasan:

Catat Ulasan